9-preptember

Social Media als redmiddel? Hou jezelf en je omgeving op de hoogte

Afgelopen jaren is bij rampen gebleken dat sociale media een grote rol kan spelen bij hulpverlening. Door middel van bijvoorbeeld twitter- en facebookberichten van ooggetuigen worden mensen op de hoogte gehouden van recente ontwikkelingen, en slachtoffers kunnen zelfs aangeven waar ze zijn en wat ze nodig hebben.

Bedenk voor jezelf hoe je in geval van nood de communicatie vorm wil geven, en leg dit vast in het calamiteitenplan. Bespreek met je gezin, familie en/of vrienden hoe jullie elkaar laten weten waar jullie zijn, en of jullie veilig zijn. Het rode kruis heeft voor dat laatste de site www.ikbenveilig.nl ontwikkeld.

Tijdens noodgevallen is het echter niet ondenkbaar dat het telefoonverkeer plat ligt, en servers overbelast raken. Ook stroomuitval kan onderlinge communicatie lastig maken. Hou daarom bij het opstellen van een communicatieplan rekening met verschillende omstandigheden, en leg vast welke vorm van communicatie je gebruikt tijdens welke situatie. Verdiep je nu al in de diverse vormen van communicatie, zodat je tijdens een ramp weet hoe alles werkt.

Communicatie draait niet alleen om het verzenden van informatie, maar ook om het ontvangen. Oriënteer je daarom nu vast op de diverse sites en methodes die beschikbaar zijn om je ten tijde van een noodgeval up to date te houden.

Enkele nuttige sites met betrekking tot communicatie tijdens noodgevallen:

Actuele informatie van de overheid bij rampen, calamiteiten en noodsituaties: crisis.nl
Wikipagina over communicatie: preppers.nl/wiki/Categorie:Communicatie

[fotocredits]